Wszystko o blogowaniu. Po co Ci blog i jak go mądrze zaprojektować?



Blogi, social media, wypolerowane profile na LinkedIn, github pełen projektów open source i ciągłe zdobywanie nowej wiedzy. Wymagania pracodawców wobec programistów nieustannie rosną. Firmy nie chcą zatrudniać tylko specjalistów, ale prawdziwych pasjonatów i przychylniej patrzą na osoby, które IT interesują się także po godzinach.

Po co Ci blog?

Dlaczego do swojego lśniącego pasją portfolio powinieneś dołożyć właśnie bloga? To przecież mnóstwo pracy - wymyślanie tematów, pisanie postów, redakcja, czasem dodatkowe konta w social mediach, odpisywanie na komentarze. O wiele łatwiej jest skrobnąć posta na LinkedIn i patrzeć jak "polecenia" mkną w górę.

Spróbuję przekonać Cię, że blog ma niepowtarzalne zalety.

Po pierwsze, żadna strona nie jest bardziej kochana przez roboty wyszukiwarek. Google, a za jego przykładem pozostali gracze, ceni sobie unikalną, często aktualizowaną zawartość. Dokładna definicja bloga, oczywiście o ile nie tworzysz postów metodą kopiuj-wklej. Zresztą jest na to paragraf, więc to tak czy inaczej zły pomysł.

Po drugie, w dzisiejszych czasach blogi są jednym z podstawowych sposobów zdobywania wiedzy. Zaraz obok grup na facebooku. Młodzi rodzice czytają blogi parentingowe, początkujący youtuberzy blogi influencerów, właściciele psów blogi psiarzy... a osoby zainteresowane technologią, blogi technologiczne. Dzieląc się swoją wiedzą na blogu, automatycznie zyskujesz na wizerunku profesjonalisty i eksperta w swojej dziedzinie.

Po trzecie, blog to Twoja wizytówką. Zwłaszcza, jeżeli specjalizujesz się w pracy nad stronami czy aplikacjami internetowymi. W końcu nie tylko pisane przez Ciebie posty pokazują, czym się interesujesz, ale też jest to świetne miejsce by zaprezentować swoją wiedzę o programowaniu i projektowaniu stron w praktyce. Żeby Twój blog mógł skutecznie spełniać to zadanie, musi być dobrze zrobiony.

Dobry design bloga

Blog powinien przede wszystkim być: estetyczny, przejrzysty i dostępny.

Musimy wypracować sobie własną markę. Przemyśleć dobór kolorów oraz fontów, jakich będziemy używali, sposoby oznaczania linków, podkreślania najważniejszych treści, obramowywania zdjęć, animacji... Słowem, powinniśmy jak najstaranniej zaprojektować aspekty wizualne, tak aby nie gryzły się ze sobą i były spójne na całym blogu.

W internecie znajdziemy sporo gotowych palet kolorów, jak również narzędzia do stworzenia takich ze zdjęć, które podobają się nam kolorystycznie. Warto to zrobić, jeżeli nie jesteśmy wybitnie graficznie uzdolnieni, bo niezbędnym warunkiem posiadania estetycznej strony jest takie dobranie barw, by się ze sobą nie gryzły. Natomiast w doborze fontów na pewno pomoże nam Google Fonts, które jest ogromną i łatwą do używania bazą.

Należy dbać o estetykę zdjęć i tekstów, jedno i drugie powinno być profesjonalne oraz odpowiednio sformatowane.

Przejrzystość bloga polega na łatwym dostępie do treści i kluczowych informacji. Zwyczajowo posty znajdują się na głównej stronie, co ma też dodatkowe plusy z punktu widzenia SEO. Widoczna w menu powinna być także strona "O mnie", bo czytelnicy bardzo często chcą wiedzieć, z kim mają do czynienia. Również informacje kontaktowe muszą być łatwo dostępne, szczególnie jeśli chcemy na blogowaniu zarabiać. Sponsor, który do Ciebie nie napisze, nie da Ci także swoich pieniędzy.

Ostatnia kwestia to dostępność. Pisząc bloga, dobrze jest pamiętać o ludziach z gorszym wzrokiem czy niepełnosprawnościami. Kluczowe elementy naszej strony powinny spełniać wymagania WCAG. Bardzo ważne są również: wielkość fontów i kontrast między kolorem tekstu, a tłem. Ciemnoszare litery na czarnym tle to bardzo zła koncepcja. Kalkulatory kontrastu są dostępne w internecie. Jeden z nich linkuje pod tym postem.

Chcę bloga, jak to zrobić?

Możliwości mamy kilka.

Najprostsze i najtańsze jest założenie bloga na darmowej platformie jak wordpress.com czy blogger.com. Nie potrzebujemy wtedy hostingu ani domeny (chociaż możemy takową kupić i podpiąć). Nie jest to oczywiście rozwiązanie bez wad. Przede wszystkim ogranicza do pewnego stopnia nasze możliwości rozbudowywania bloga o kolejne funkcjonalności oraz sprawia, że nasz ciężko wypracowany kontent należy de facto do kogoś innego. W każdej chwili przypadkowy ban może pozbawić nas konta i tym samym bloga.

Bardzo popularnym rozwiązaniem jest Wordpress.org. Pozwala na tworzenie nie tylko blogów, ale i bardzo rozbudowanych stron internetowych. Poza bogatą ofertą gotowych szablonów, bezpłatnych i płatnych, możemy zawsze napisać własny. Podobnie z wtyczkami, które poszerzają funkcjonalność Wordpressa.

Chociaż sam w sobie darmowy, Wordpress generuje dodatkowe koszty. Musimy posiadać serwer, na którym go postawimy i domenę. Teoretycznie można znaleźć bezpłatny hosting, w praktyce ich oferta stale się kurczy. W tym roku nawet cba.pl, wieloletni dostawca darmowych serwerów, przestał oferować darmowy plan.

Trzecie rozwiązanie, przeznaczone dla ambitnych, to własny, stworzony "tymi ręcoma" blog. Nie jest to zadanie trudne, chociaż niesie z sobą pewne ryzyko, że nie zabezpieczymy swojej strony przed potencjalnym atakiem tak świetnie jak czynią to firmy, odpowiedzialne za inne opcje.

Mam nadzieję, że Cię przekonałam, a przynajmniej że spojrzałeś przychylniej na tych szaleńców, którzy tworzą w wolnym czasie posty, zamiast uczyć się najnowszego frameworku, który ma zawojować świat. Wyjątkowo pod tym postem zdejmuję embargo na linkowanie własnych blogów - chwalcie się, ile sił w klawiaturach! 

Komentarze